AKU, WANITA DAN HAWA..


"Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya. Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, karena itulah pintu hatinya, tempat dimana cinta itu ada. "

June 18, 2011

Kenapa??


Lagu banyak memainkan peranan dalam diri seseorg betol x???sape setuju?? dan bagi aku lagu ni masih mejadi tanda tanya dalm diri aku.... apa,kenapa dan mengapakah??? lagu ni dimainkan pada hari terakhir aku diasrama last year...16 disember.. Tak perlu la nak dnyatakn siapakah gerangan manusia tu, dye tersangat2 la rapt dgn aku....Aku ingt lagi time tu aku wat tahu je,dan situasi tu terjadi ketika d wakaf depan tempat barng2 aku berlonggok..hahahhaha!! "Ape hal la dye nie bukak lagu jiwang2 plak.." getus hati aku mase tu....


 

Lagu ni pulak aku yg mainkan pada saat aku dah nak berangkat masuk dalam lereta, sebelum tu sempat lagi minta maaf dan minta d halalkan ape2 yg telh aku ambil dan segala silap aku pada mereka semua...Bagi aku hari itu merupakan hari "cinta terakhir"kita semua.........................cinta kita pada tempat blaja kita,asrama,lecturer dan "kenangan "yg tak dpt djual beli d mana2....

..kenangan kita.














tak tahu...

Awal pg semalam(17 jun) aku bergegas  untuk menemani adik aku yg tersayg ni ke Hosptl Pakar......(x payah la nak interframe namenye..kwngkwng....) coz ade temujanji... Berikut merupakn kronologi PERGERAKAN kami:

  • Lebh kurg jam 7.36am, aku da menaiki teksi,aku,mak n adik la.. gitu-gini dgn uncle taxi tu, "ok la, RM80 je.."uncle tu kate,selepas aku bertnyekan brape tambg dari Pekan Rengit till hosptl yg terletak ka Muar tu...
  • Boring je mase otw nak tempat *tersebut... sunyi sepi, just dgr kenderaan sekeliling....tgok luar, mate pulak memanggil2 untuk tertutup, last2 aku tdo je....

tdo je la kejenyee..


  • Sepanjg perjalann tu, dalam aku memejamkn mate, otak aku cuma ternampak 'detik2 kematian je...'kebetulan hari tu hari Jumaat,otomatik la aku teringat satu mimpi  yg aku alami sePANJANG BULAN MEI lalu...cukup menginsafkan...*aku takkan ceritakan disini... :"(  Aku selalu teingatkan nasib org2 yg aku sayang dalam hidup aku sepnjg aku bernyawa kat dunia ni...ayat yg aku ingat dan terngiang2  dalam otak time tu ialah>>>PERKARA PERTAMA YG AKAN DIHISAB OLEH ALLAH PADA HARI KIAMAT KELAK ADALAH SOLAT!!!!!<<<<
  • Huhuhuu..pejam celik2...da nak sampai dah.. tetiba berlaku 1 insiden, "knape lain je jaln nak ke Hosptl berkenaan ,ehh!!! ni jalan nak ke hosptl yg lagi 1 tu(coz da pernah pergi...) nasib baik uncle tu sempt berpatah balik, lau tak..terbang lgi la duit..huhu.. TERBAEEEKKK!! la uncle ni, tepat2 jam 9.15 aku sampai kat hosptl tu...
  • Gitu-gini2, dalam jam 10.00 pg semuanya da settle dah, akibat kelaparan sgt(bunyit macam kebulur bebenor....    :P) aku ajak mak n adik g makan kat medan selera dalam lingkaran Bustand Maharani tu...cuace pun tak berape cerah pagi tu, d tambah pulak makan dok menghadap laut, fuyoooooh!!!! sYioKnye!!!!
sehingga tak terasa bila nasi+ayam goreng+kuah kari daging aku habis..hahahahaha!!

  • After that, jam 11.15 pgi bus da bergrak ke BP, punyelah lambat pakcik tuh!!! geram je aku...
  • Mase otw balk tu jgak tga sedap2 tdoq, aku d kejutkan dgn satu haruman yg sememangnya mengingatkan aku pada seseorg..kwangkwang2...Alaa..sape la yg pakai ni..tetiba teringat sume peristiwa ketika 3 bulan aku OJT buln Jan-Mac yg lpas....OMGOMGOMG!!!!

June 17, 2011

APabiL@ ADAM berbicara...>>Ukhti Izinkan Aku Mengkhitbahmu♥

 Ukhti...
Kami hanya seorang lelaki biasa yang ingin mencuba menjadi luar biasa dengan menjaga pandangan hanya untuk wanita yang akan menemani perjuangan kami. Meski kadang mata ini tak mampu untuk menahan karena syaitan yang terus mengganggu kami, maka kami ingin segera menghilangkan syaitan ini dari mata kami. Maka Ukhti, izinkan kami mengkhitbahmu.

♥¸Ukhti...
Kami memang bukanlah seorang lelaki sejati bak seorang Ali R.A, tapi kami berusaha untuk memegang janji seperti Ali R.A, kami akan komitmenkan cinta kami selepas menikahimu. Maka izinkanku mengkhitbahmu.

♥¸Ukhti...
Kami begitu terpesona dengan keindahanmu. Maka kami akan begitu bangga bila kami ikut menjaga kehormatanmu bila kau mau menjaga kehormatanmu. Tak kau buka auratmu selain pada mahrammu, kau kibarkan jilbabmu, menandakan kau tulus menjaga kehormatanmu. Maka ukhti, izinkanku mengkhitbahmu.

♥¸Ukhti...
Kami ingin menjaga kesucianmu sebagai seorang muslimah. Kami tidak redha bila hawa nafsu akan hadir di antara kita yang membawa kita pada ujung maksiat. Dari khalwat bahkan jangan sampai terbuai zina. Naudzubillah... Maka ukhti, izinkanku mengkhitbahmu.

♥¸Ukhti...
Kami ingin membentengi diri kami dari kemaksiatan. Hingga tak ada masa lagi kami memikirkan maksiat bila kau ada untuk menjaga diri kami dari setiap langkah kami menuju ladang kehinaan. Maka ukhti, izinkanku mengkhitbahmu.

♥¸Ukhti...
Kami ingin menanam benih perhiasan dunia padamu. Karena kami yakin, pasangan kami adalah isteri yang solehah. Tentu kau pun tahu, perhiasan terindah di dunia ini adalah wanita sholehah, yang akan membuat kami serasa dan tenteram. Maka ukhti, izinkan ku mengkhitbahmu.

Izinkan kami ya ukhti untuk mengkhitbahmu,agar setelah itu kita boleh menjalankan Sunnah Rasulullah Alaihi Wasallam iaitu MENIKAH.

Tak ada lagi daya upaya kami untuk berusaha menjaga setiap langkah ibadah kami, supaya engkau mau berjuang bersama-sama kami.

Maka bukalah sayapmu, jangan kau tutup kesempatan kami dengan alasan-alasan yang tak mampu kami terima. Kami ingin membentengi diri dan tentu membentengi dirimu dari perangkap syaitan.

♥Ukhti... 
Izinkanku mengkhitbahmu, 
lalu kita siarkan sunnah Rasul, sampai menuju Jannah-Nya.
*♥*•*´¨`*•.*♥*.•*´¨`*•. ♥♥~*♥**♥*~♥♥ .•*´¨`*•.*♥*.•*´¨`*•*♥*
(¯`v´¯) ♥♥♥•♥•♥
`·.¸.·´ ♥♥.........¸.·´
Semoga bermanfaat...

June 15, 2011

BESTNYE!!!




   LAyanzzzzzz.....

June 14, 2011

teringat....

Lagu ni menyimpan pelbagai kenangan.... suka & duka 2009 & 2010..


Bila bertalu rentak dikalbu
Hasrat yang tersirat semakin kuburu
Bila bergema laungan gempita
Harapan bernyala nadiku berganda
Gemuruh jiwa semangat membara
Dari puncak ingin ke angkasa
Berkalungkan bintang berkelipan
Menyerlah jauh dari yang biasa
Bila bertalu rentak dikalbu
Hasrat yang tersirat semakin kuburu
Bila bergema laungan gempita
Harapan bernyala nadiku berganda
Gemuruh jiwa semangat membara
Dari puncak ingin ke angkasa
Berkalungkan bintang berkelipan
Menyerlah jauh dari yang biasa
Ungkapan ini bukan sekadar bermimpi
Segalanya pasti kan terbukti nanti
Gemuruh jiwa semangat membara
Dari puncak ingin ke angkasa
Berkalungkan bintang berkelipan
Menyerlah jauh dari yang biasa
Gemuruh jiwa semangat membara
Dari puncak ingin ke angkasa
Berkalungkan bintang berkelipan
Menyerlah jauh dari yang biasa
Menyerlah jauh dari yang biasa

aKu PengAngGur..(hakhakhakhakhak!!!)

Jangan ku dipandang hina
Hanya kerna aku penganggur
Jangan pula ku dilupa
Hanya kerna aku penganggur

Aku hanya insan biasa
Ingin juga hidup bahgia
Ohoo... nasibku
Aku penganggur
Ohoo... nasibku
Aku penganggur

Puas sudah mencari kerja
Memang nasib aku penganggur
Masih belum diterima
Memang nasib aku penganggur

Hasrat hati ingin membantu
Menjaga orang tua ku
Ohoo... nasibku
Aku penganggur
Ohoo... nasibku
Aku penganggur

Aku anak berbudi bahasa
Walaupun aku penganggur
Hormat kepada orang tua
Walaupun aku penganggur

Mungkin esok ataupun lusa
Aku akan mendapat kerja
Ohoo... nasibku
Aku penganggur
Ohoo... nasibku
Aku penganggur






*xde keje cam ni lahhh...sekadar nak hiburkan hati,,,

WANITA &AIR MATA....







   Itulah kenapa perasaan seorang wanita sangat peka … Allah menciptakannya dengan 9 perasaan dan 1 akal dia selalu mengutamakan perasaannya ketika ia hadapi sebuah permasalahan.

  • Tak heran ketika perasaannya sedang galau air matanya pun tertumpah..bukan karena ia cenggeng tapi dengan air mata itulah ia meluapkan segala rasa yang ada didadanya beban kehidupannya dan permasalahan yang dihadapinya

  • Kenapa Allah menciptakan wanita begitu utama… ia berikan sebuah bahu yang begitu kokoh menahan beban dunia dan isinya dan ia jadikan bahu itu begitu nyaman n menenangkan ketika ia harus menopang kepala bayi yang sedang tertidur.

  • Allah ciptakan wanita dengan kekuatan tuk bertahan ketika yang lain menyerah dan putus asa pada keadaan karena ia yakin akan sebuah harapan.

  • Diciptakannya ia begitu sabar hadapi cercaan dari bayi yang dilahirkannya dari rahim

  • Allah berikan ia kesabaran tuk selalu memberikan perhatian n kasih sayang pada keluargannya walau dirinya letih ia tetap berjuang tanpa kenal lelah n kadang menahan sakit namun ia tak pernah berkeluh kesah.

  • Cinta yang diberikan bagi putra putrinya tak terbatas ia hanya tulus memberi dan tak pernah mengharap kembali.. walau kadang ia tersakiti dan dicaci maki namun setiap saat n keadaannya ia begitu bearti tak pernah sakit hati walau hatinya sering kali dilukai. Diberikannya selalu kehangatan pada buah hati dengan belaian lembutnya ia menidurkannya.

  • Ia sebagai penyemangat dan kekuatan tuk membimbing suami ketika masa sulit yang dihadapinya bukankah wanita dicipta dari tulang rusuk laki laki. Bukankah tugas sebuah tulang rusuk adalah tuk melindungi jantung dan hati agar ia selalu aman dan tak terkoyak.


  • Satu kekhususan yang Allah berikan pada wanita… AIR MATA … karena dengan air mata wanita bisa menumpahkan perasaannya kapanpun ia membutuhkannya… bukan sebuah kelemahan disana ketika wanita menangis tapi air mata itu adalah sebuah air mata kehidupan.

  • 'Doa perempuan lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah akan hal tersebut, jawab baginda, "Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia". ((Al-Hadith)

  • Oleh karena itulah wahai ikhwan jadikan jangan kau siakan wanita.. ingatlah kau juga dilahirkan dari rahim ibumu yang juga seorang wanita… jika kau melukai hati wanita itu sama halnya kau lukai hati ibumu.

  • Jadi, lelaki dan wanita ada kelebihan dan kekurangan.Itulah sebab kita di jadikan supaya dapat melengkapi antara satu sama lain.Segala amalan yg kita lakukan tetap akan di balas walau sebesar zarah..
*♥*•*´¨`*•.*♥*.•*´¨`*•. ♥♥~*♥**♥*~♥♥ .•*´¨`*•.*♥*.•*´¨`*•*♥*
(¯`v´¯) ♥♥♥•♥•♥
`·.¸.·´ ♥♥.........¸.·´

Semoga bermanfaat...
Barakallaahu fiykum wa jazzakumullah khoir

June 13, 2011

BUAT ADAM YG MENCARI CINTA HAWA DAN BUAT HAWA YG MENANTI CINTA ADAM..

Benar.. Jodoh itu ketentuan Tuhan.. tapi kita kan ada terma merisik..?? Salah ke merisik..?? Tak salah, bahkan dianjurkan supaya tak tersalah pilih.. hmm.. 






Untuk Adam..

Andai Mahu Mencari Hawa..

1. Jgn dilihat pada purdah mahupun tudung semata-mata.. kerna Hawa hari ini tidak lagi seperti dulu.. Lihatlah pada telapak tangannya.. Andai mudah telapak lembut itu hinggap pd kulit lelaki lain tanpa lapik.. Fikirlah semasaknya utk menyuntingnya. Sesungguhnya memegang bulu anjing itu lebih baik dari menyentuh kulit lelaki atau wanita yang boleh kita kahwini..

2. Jgn dilihat pada baju labuh mahupun jubahnya semata-mata.. Lihatlah pada sebujur bibirnya.. Andai kata-katanya berbisa atau kuat suaranya.. Fikirlah semasaknya andai hati masih teringin menyuntingnya.. Khuatir kelak dia membawa fitnah buat si suami, menabur buruk diri si suami..

3. Jgn dilihat pada cantik ayu wajahnya semata-mata.. Lihatlah pada sepasang indah mata miliknya.. Andai tidak redup menundukkan pandangan.. Fikirlah semasaknya andai ingin terus menyunting dirinya.. Khuatir bila sudah bersuami matanya masih terus meliar memandang segak rupa lelaki lain yang bukan bernama suami..

Untuk Hawa..
Andai Mahu Menerima Cinta Adam..

1. Jgn dilihat pada kereta mewahnya semata-mata.. Lihatlah pada aktiviti malamnya.. Andai liar hidupnya tika malam menjelma.. Fikirlah sebaiknya andai mahu menerima.. Kerna maksiat itu lebih mudah tatkala kelam malam sudah tiba.. Khuatir juga subuhnya terus leka dibuai mimpi nan indah..

2. Jgn dilihat pada pakaian berjenama semata-mata.. Lihatlah pada bahagian kakinya.. Andai mudah lututnya ditayangkan tatkala lincah dipadang bola.. Fikirlah sebaiknya andai masih mahu menerima.. Kerna aurat suami itu hanya selayaknya dilihat oleh si isteri..

3. Jgn dilihat pada tampan paras semata-mata.. Lihatlah pada mulutnya tatkala berbicara.. Andai dia mudah menghambur carutan dan sumpah seranah.. Fikirlah sebaiknya andai masih tegar memilihnya.. Khuatir pabila bersama kelak, kesalahan kecil anda akan menerima hamburan cacian yang menyeksakan..

Lelaki dan wanita hari ini tidak lagi seperti mereka yang dahulu. Sebelum ini, wanita berhijab itu sesungguhnya memang mulia zahir batinnya.. tetapi hari ini.. mereka yang bertudung barangkali hanya untuk menyembunyikan kelemahan diri.. Begitulah juga sang lelaki.. Kadang-kala berkopiah, dari mata nampak sungguh alim.. tetapi dalam hatinya..?? Siapa yang tahu..

Sekadar renungan bersama..

June 12, 2011

Salahkah Wanita Tak Tahu Memasak?


Kalau perempuan tidak boleh memasak, dikutuk dan disuruh belajar. Kalau lelaki tak boleh jadi imam kita kata okay saja.
Jangan diperbesarkan nanti mereka terasa hati.
"Apalah perempuan, tak pandai masak siapa nak kahwin dengan awak!" Begitulah kata rakan sejawat lelaki pada seorang anak dara, juga rakan sejawat kami.
Maka jawaplah si gadis ayu itu yang dia tidak sempat belajar memasak sebab dari kecil tidak digalakkan keluarga sebaliknya di suruh menumpukan perhatian pada pelajaran saja.
Setelah tinggal di asrama, peluang pulang ke rumah terhad dan tidak sempat turun ke dapur membantu ibunya.
''Habis sekarang kenapa tidak belajar?" Tanya sang lelaki lagi dengan penuh semangat.
''Sedang belajarlah ni tetapi selain sibuk dengan kerjaya saya juga sibuk belajar agama, jadi belajar memasak tetap tidak diutamakan!" Begitu jawab si gadis yang membuatkan lelaki tadi menggeleng-geleng kepala.
Baginya tidak sempurna seorang wanita jika tidak tahu memasak. Wanita sepatutnya buat begitu juga.
Syarat utama menjadi suami mesti boleh menjadi imam.
Walau ada yang kata, jika itu syaratnya bermakna makin ramai wanita yang hidup bujang seumur hidup.
Lelaki meletakkan kebolehan wanita di dapur sebagai perkara utama dan ungkapan hendak memikat suami, perlu pikat seleranya sering diguna pakai.
Tidak kiralah jika wanita itu berpelajaran atau berjawatan tinggi dan penyumbang utama kewangan dalam rumahtangganya.
Sekarang bukan asing lagi gaji isteri lebih tinggi daripada suami.
Namun kedudukan suami sebagai raja tidak pernah dilupa walau dia tidak mengambil inisiatif mempelajari ilmu menjadi imam.
Ilmu bermain video game di komputer mereka rasa lebih perlu.
Kalau tidak tahu memasak disuruh belajar dan sesudah belajar perlu handal.
Jika handal bukan setakat masak untuk keluarga sendiri, kalau boleh perlu boleh memasak untuk tiga pasukan bola. Begitulah standard yang telah ditetapkan.
Bolehkah kita meletakkan undang-undang itu kepada lelaki juga? Kalau tidak pandai jadi imam, belajarlah.
Mula-mula jadi imam kepada keluarga sendiri, sudah terror boleh mengimam satu taman perumahan juga.
"Sibuk suruh kita handal memasak, mereka tu bolehkah jadi imam?" Dengus teman wanita yang lain.
Betul juga ya? Berapa kerat lelaki yang menjadikan sembahyang jemaah di rumah bersama anak isteri sebagai agenda utama, selain keperluan memenuhi pelbagai seleranya?
Maka bertanyalah wanita kini kepada beberapa lelaki tentang kebolehan yang satu ini.
Ada juga menjawab, rasa kelakar pula apabila dirinya yang rugged menjadi imam.
Ternyata ramai yang menjawab tidak confident menjadi imam sebab takut bacaan al-Fatihah tidak sempurna, salah tajwid atau pun dia merasakan isterinya lebih handal.
Isu ini sepatutnya kita beratkan sepertimana masyarakat memberatkan wanita perl
Ada yang kata lebih elok dia dan isteri sembahyang sendiri-sendiri.
u pandai memasak jika mahu bersuami.
Lelaki juga harus boleh menjadi imam supaya kewibawaan mereka sebagai ketua keluarga tidak goyah atau menjadi mangsa 'queen control'.
Kalau tidak pandai, belajarlah sekarang. Jika wanita disuruh belajar, apa salahnya lelaki!